Suomalainen ISAF-joukko Afganistanissa vastaanottaa tänään yhden operaation historian suurimmista varustetäydennyksistä. Kotimaasta rahdattavaa materiaalia on kaikkiaan 90 tonnia. Joukot saavat käyttöönsä muun muassa lisää panssaroituja ajoneuvoja.
Suomalainen kriisinhallintajoukko Afganistanissa saa käyttöönsä neljätoista uutta maastohenkilöautoa ja kaksi maastokuorma-autoa. Kaikki ajoneuvot ovat kevlar-suojattuja tai panssaroituja. Maaliskuussa hankitut maastoajoneuvot ovat odottaneet kotimaassa viestivälineistön asennusta. Vastuu laiteasennuksista on aluevastuullisella johtovaltiolla Ruotsilla, mutta sikäläisen tavarantoimittajan vaikeuksista johtuen ajoneuvoissa tullaan käyttämään suomalaisen joukon omia laitteita. Nyt vietävillä ajoneuvoilla korvataan käytössä olleet vastaavanlaiset vuokratut ajoneuvot. Ajoneuvojen lisäksi keskiviikon lennolla viedään muun muassa telttoja sekä vaatetusmateriaalia.


Suomalaisten rauhanturvaajien tehtävä Afganistanissa on laajentunut alkuperäisestä siviili-sotilas –yhteistyöstä (CIMIC) vaiheittain Naton ISAF-operaation laajetessa. Joukon materiaalista kykyä on parannettu muuttuneiden tehtävien mukaisesti.

- Jokaisella sotilaalla on käytössään rynnäkkökivääri ja pistooli. Lisäksi käytössä on ryhmäkohtaisesti kranaattipistooleita, tarkkuuskivääreitä, haulikoita ja konepistooleita. Syksyn tullen jokaisella on myös valonvahvistaja henkilökohtaisessa aseessaan. Joukkomme ovat tehtäviensä mukaisesti varustettuja, arvioi Puolustusvoimien Kansainvälisen Keskuksen apulaisjohtaja, everstiluutnantti Veli-Matti Rintala.

Tämänpäiväinen täydennys on suurin mahdollinen kertakuljetus. Lasti kuljetetaan lähes 70-metrisellä Antonov 124-100 –rahtikoneella. Koneen lastaus hoidettiin Turussa, sillä maakuljetusten kannalta järkevin Porin lentokenttä on liian pieni vastaanottamaan rahtikoneen. Afganistaniin ei voida toimittaa materiaalia rauta- eikä meriteitse, toisin kuin Balkanin ja Libanonin operaatioihin.

In the service of peace