Hölkkäri On Web
MCc Hölkkäri kesätankoili mäkärämeiningissä Kontioralliin 1.-3.7.2022. Suomen ehkä pitkäaikaisin kokoontumisajo, Kontioralli, oli poikkeuksellisesti auki kaikille ”ei-jäsenille”. Syy tähän selviää jutun lopussa, mutta tämä mahdollisuus piti käyttää kerrankin hyödyksi! Kun vielä ajelukeliksi on luvattu Lappiin helteistä +30C⁰ säätä koko viikonlopuksi, niin äkkilähtö oli iloinen asia. Nyt oli tarjolla poikkeuksellisesti äkkilähtöä ja ylöspäin!
Hölkkäri On Webin moottoripyörälevien jäsenten fasutapahtuma oli tällä kertaa oma oheistapahtuma itse Kontiorallissa, jonka järjestää Moottoripyöräkerho 69 ry (MP69). Kontrollipaikkana oli Kieringin kauppa ja kahvila. Tänne suunnistettiin Rovaniemen kautta tankaten miestä ja konepyöriä sekä suorittaen viimeiset paikallishankinnat. Tämän jälkeen alkoi porovaara.
Osallistujat saapuivat kontrollipaikalle Kierinkiin kuka mistäkin. Kontrollipaikalla maksettiin osallistumismaksu ja vasta sitten selviää varsinaisen kokoontumis- eli ralllipaikan sijainti. Matkaa kontrollipaikalta varsinaiselle rallipaikalle on yleensä alle 100 km. Tällä kertaa se oli 118 tai 140 kilometriä reitistä riippuen.
Vain korttimaksu kävi Kieringissä, joten isommat setelitukot saattoi huoletta jättää kotiin. Kannattaa varata rahaa kuitenkin reissun verran mukaan. MCc Hölkkärin omat osallistumiskulut (bensakulut + osallistumismaksu 50€ + majoitusmaksu) menevä tyyliin "kättä taskuun". Nopeimmat syövät hitaat ja yhteissisämajoitusta oli rajallisesti. Äkkilähtöön ennakkoilmoittautuneille olisi oleva valkoiset lakanat ja sijattu punkat valmiina Levin Hullussa Porossa, joten makuupussiakaan ei tarvinnut välttämättä mukaan. Telttapaikkoja oli tarjolla Lapin luonnossa halukkaille yöpyjille.
Perjantai-iltana kello 21 oltiin paahteisen kuuman ja helteisen sekä seitsemän tunnin ajelulenkin päätteeksi Levillä. Nesteytyshoito oli aloitettava välittömästi pikakierroksella ja tutustumisella lähialueeseen, koska mukana oli ”new-bie” eli elämänsä ensimmäistä kertaa kokoontumisajossa mukana oleva rt-henkilö. Kauaa ei kukaan jaksanut kierrellä ja riekkua, sillä ajoväsy iski ja uni tuli silmään kokeneemmallakin konkarilla.
Lauantaiaamuna kehuttiin omia ajopelejä ja vertailtiin lisävarusteita sekä varsinkin polttoaineenkulutusta. Ohjelmaa oli järjestäjän tapahtumalehtisen mukaan pitkin päivää. Viikonloppuna keskusteltiin moottoripyöräilystä sekä rauhanturvaamisesta muisteltiin yleisesti ja erikseen runsaan vapaamuotoisesti. Sellaista rentoa omaehtoista debriefinkiä parhaimmillaan.
Mukavaa ja rentouttavaa mopoontumisviikonloppua oli viettämässä viisi paikalle saapunutta motoristia erilaisilla rauhan- ja kriisinhallintataustoilla; Pekka, Kari, Juha, Pasi ja Kimmo. Kiitos kaikille osallistujille. Tapahtumaan ja joukkoon toki olisivat sopineet ne toiset puolenkymmentä "melkein-motoristia", jotka jäivät miettimään osallistumistaan tai olivat muuten kiireisiä.
Paluumatkalla ajettiin ulkomaille. Koukattiin Aavasaksan kohdalta Ruotsin puolelle ja ajeltiin Väylänvartta alas sellaiset 80 km. Polttoainetankkaus naapurimaan puolella kannattaa, sillä menovesi oli nyt kansankodin puolella noin 30 senttiä/litra halvempaa kuin täällä Sohjolassa.
Tapahtuman yhteenlasketuksi ajokilometrimääräksi tuli 4377 kilometriä. Bensiiniä paloi yhteensä reilun öljytynnyrin verran, joten hiilidioksidipäästöjä tuli noin 515 kg. Päästöjä ei kompensoitu.
Niin, virallisia osallistujia Kontioralli-tapahtumaan oli meidän lisäksi vain 485 henkilöä. Parhaimmillaan Kontioralliin on osallistunut 2700 kävijää parikymmentä vuotta sitten. Tämän vuoden osallistujien lukumäärä oli likipitäen sama kuin vuonna 1971 järjestetyssä tapahtumassa.
El Presidente
Matkaraportin kirjoittaja ei ole MP69:n jäsen eikä missään kytköksissä Kontioralliin